Jak to zwykle bywa historia wielu wielkich firm rozpoczyna się w garażu. W naszym przypadku był to garaż rodziny Benelli, gdzie w 1911 roku sześciu braci Benelli: Giuseppe, Giovanni, Francesco, Filipo, Domenico i Tonino zaczynało produkcję motocyklowych podzespołów. W 1921 roku powstał „Velomotore”: motocykl bazujący na ramie rowerowej z silnikiem 2T o pojemności 75cc, w następnym roku do produkcji wszedł doceniony przez wielu użytkowników model „Motoleggera 98cc”.Wielu legendarnych zawodników jeździło na motocyklach Benelli. Obok samego ToninoBenelli byli to również Ambrosini, Saarinen, Hailwood i Carruthers. Pod koniec lat 60 powstał ostatni motocykl wyprodukowany przez rodzinną firmę Benelli był to „Tornado 650”.
W tym czasie nastąpiła pierwsza zmiana własności marki, lecz produkcja w dalszym ciągu prowadzona była w Pesaro. W tym czasie bramy fabryki opuszczać zaczęły produkowane aż do lat 80’ fenomenalne motocykle z sześciocylindrowymi silnikami o pojemnościach 750 oraz 900cc. W 2001 roku rozpoczęła się produkcja nowej serii motocykli z trzycylindrowymi silnikami rzędowymi. Jako pierwszy pojawił się supersport Tornado 899cc Limited Edition. Połączenie oferty z Tornado NakedTre i Tre-K o pojemnościach 899 i 1131cc oznaczała powrót Benelli na rynek dużych sportowych motocykli. Obecnie Benelli jest częścią grupy Qianjiang (QJ), korporacji produkującej ponad 1,2 miliona jednośladów rocznie. QJ szanując tradycję i pasję która zawsze przyświecała Benelli pragnie kontynuować produkcję we Włoszech.